maandag 23 november 2015

Wandelen in Petra: (4) een rondje door twee wadi's

De bergen in het noorden van Petra lijken ondoordringbaar maar dat valt reuze mee. Er lopen drie wadi´s doorheen. De meest rechtse, Wadi abu Ullayqa lijkt nu (eind 2015) geblokkeerd door grote rotsblokken. Misschien kun je er over heen maar dan ben je leniger dan wij zijn.

Wanneer je de twee andere wadi's, Wadi Muaysra as Sharkiyya en Wadi Muaysra al Gharbiyya aan elkaar knoopt loop je een mooi rondje door een stuk waar je op een herder na niemand tegenkomt. Groen, afgelegen tombes, mooie rotsen en je loopt het in 3 tot 5 uur.

De wandeling begint in de middelste wadi, Wadi Muaysra as Sharkiyya en het begin vinden is meteen het lastigste onderdeel van de dag.

Loop in de richting van het overpriced restaurant dat aan de route naar het klooster ligt. Voor het restaurant is aan de rechterkant een betonnen brug. Ga die over. Volg dan de meest linkse weg. Kijk naar links en na een paar minuten zie je beneden je een paar grotten waar een drinkbak voor ezels en paarden voor staat. Loop daarheen. Links loopt een smal pad door de oleanderstruiken. Neem dat pad (mocht je het niet vinden, duw jezelf door de oleander) en klauter vervolgens naar boven terwijl je schuin rechts blijft gaan. Zorg dat je in het stroombed van de wadi terechtkomt en niet op de rotsen er links of rechts van, dat is hopeloos geklauter.

Volg het stroombed van de wadi. Links en rechts van je zijn oude tombes te zien. Ga rechtdoor. Meer valt er niet echt over te zeggen. Af en toe zul je, doordat er teveel struiken staan of er een te grote rots in de weg ligt links of rechts wat omhoog moeten klimmen. Maar dat is nergens echt lastig.

Na een uur (ongeveer bij de foto hierboven, rechts is een erg goed bewaarde kleine tombe) is er aan je linkerhand een afslag een andere wadi in. Negeer deze afslag. Klim links het stroombed van de wadi uit en blijf rechtdoor lopen, nu voornamelijk over stenen.

Na 10 tot 15 minuten wordt de ondergrond zanderig. Dit deel van de vallei wordt soms gebruikt door boeren. Kijk uit dat je niks stuk loopt. Verlaat de vallei langs wat wittige rotsen in het midden en loop naar een onaantrekkelijke witte rots. Ga hier wat omhoog en houd links aan.

Houdt de berg aan je linkerhand en loop via autosporen naar de Wadi Muaysra al Gharbiyya. In het midden van deze vallei liggen twee kleinere, ronde witte rotsen. Loop daarheen. Ga tussen de rotsen door, ga iets naar links en daal af naar het stroombed van de wadi.

Volg het stroombed waar mogelijk. Het is een beetje een rommeltje hier, veel struiken, stenen maar missen kun je het pad niet echt.

Na een grote, gespleten rots aan je linkerhand raakt het pad overgroeid met struiken. Klim rechts wat omhoog en ga verder over de rotsen.

Je bent nu bijna weer in Petra. Links en rechts verschijnen weer tombes uitgehakt in de berg.

Wanneer het stroombed erg smal wordt, zo smal dat je er eigenlijk niet meer kunt lopen klim dan links omhoog (de wadi eindigt vrij plots met een loodrecht stuk naar beneden van 5 meter, daar wil je niet afvallen). Loop wat verder door en je ziet dat je bij het pad naar ad Deir, het klooster bent uitgekomen. Loop naar beneden. Klaar.