vrijdag 12 juni 2015

Aan de telefoon, op vrijdag

"Wat? Neen nee ik ga er geen blogje over schrijven."
(...)
"Waarom niet? Het lukt gewoon niet. Over die landelijke bibliotheekpas en dat dat maar tegenzit, dat is te makkelijk. Dat wist iedereen toch, dat zodra het over één tarief, voor iedereen in Nederland gaat dat het dan weer vastloopt. Je kan allemaal best heel leuk landelijk doen hoor maar zolang bibliotheken lokaal gefinancierd worden met overal verschillende bedragen en iedereen dus zijn of haar begroting zelf dicht moet timmeren hou je gedoe over één landelijk tarief. Dus daarover ...
(...)
"Wat? Ja, nou ja, daar zit ik dus mee. Over dat Digital-only abonnement, daar zou je best iets over kunnen bloggen. Maar ik heb gewoon het idee dat ik iets over het hoofd zie. Dat ik iets niet weet, of niet snap, of weet ik het."
(...)
"Kijk, zoals ik het nu lees en met wat ik er daarna bij bedenk staat er iets als "Er wordt in 2015 8 miljoen uit het Gemeentefonds geklauwd voor de digitale bibliotheek, waarna nogal wat gemeentes denken "Hé laten we dat bedrag eens van de lokale bibliotheeksubsidie afhalen" en daarna verzint iemand dat leden van die digitale bibliotheek helemaal geen band, lees ook geen financiële band, met de lokale bibliotheek hoeven te hebben. Dus is er een deel van de subsidie weg, en een mogelijke inkomstenbron is verdwenen.". Maar als ik dat dan bedenk denk ik steeds "Nee, zo suf is niemand", dus ik moet iets over het hoofd zien. Kan niet anders."
(...)
"O ja, die. Dat je dat dan maar weer op moet lossen door ondernemerschap. Dat is een beetje een moderne stoplap geloof ik. Je roept iets over innoveren, of ondernemen en dan is het verder wel geregeld. Je vindt het dan niet een tikje raar dat je iets waarmee je dan nog zou kunnen ondernemen gewoon maar laat zitten?
(...) 
"Sorry hoor, maar dat vind ik zo'n flauwe dooddoener, natuurlijk gaan bibliotheken niet alleen over het uitlenen van boeken, fysiek of digitaal, maar gemakzuchtig roepen dat we daar dan maar helemaal niets meer mee te maken moeten hebben, ...pfff. Zullen we vast een datum plannen waarop jij aan mensen die al jaren lang gewoon een boek lenen komt uitleggen dat dat echt een ouderwets achterhaald iets is en dat we daar mee gaan stoppen?"
(...)
"Hallo?"
(...)
"Hallo?"

Geen opmerkingen: