donderdag 6 november 2014

Wat bedoelt ze nou?


Het zal best dom zijn, of mosterd na een maaltijd. 

Maar, ik liep net met iemand naar de buitendeur toen ik de poster die hier boven staat zag hangen.  En ik snap hem niet. Echt niet.

En nu weet ik wel dat ik door al dat bezuinigingsgedoe tegenwoordig veel beter kan rekenen dan dat ik kan lezen, en dat er ook wat weinig ruimte in m'n hoofd is om zinnen op allerlei creatieve manieren uit te leggen. 
En ik was ook wat anders aan het doen en ik kan bar slecht multitasken. 

Maar, ook met die slagen om de arm snap ik het nog steeds niet.

"Door te lenen, werk ik niet voor niets".

Omdat ze leent krijgt ze salaris?
Als ze dan niet zou lenen, zou ze dan wel voor niets werken? 
Als ze niet leent, en ze werkt voor niets, hoe kan ze dan wat kopen (als ze tenminste iets koopt wat ze anders zou lenen)?
En als ze niet voor niets werkt, verdient ze dan zo weinig dat dat bedrag gelijk staat aan dat wat ze kan lenen?

En wat doet ze eigenlijk?
Ik zie haar niet werken. Misschien heeft ze een smartphoneding in de hand. Misschien kan je daar op werken, maar echt heel duidelijk is het me weer niet. 

Of is het dat ze, omdat ze leent nog iets van geld overhoudt? 

Ik zie het gewoon niet. Het klopt vast. Het is tenslotte een weluitgedachte en ook niet geheel goedkope campagne. Dus het moet aan mij liggen. Aan mij met m'n cijferhersenen.

Maar, kan iemand me het dan uitleggen?
De oplossing ligt vast voor de hand.
Want anders weet ik precies hoe het gaat. 
Ik ga hier weer veel te lang over nadenken.
En daar wordt niemand blij van. 
Echt niet.
Geloof me.

3 opmerkingen:

ern@zone zei

Wat een goeie vraag! Ik heb geprobeerd de tekst te begrijpen, maar het lukt mij ook niet. En dan ben ik nog wel een lettermens....

Misschien is hij bedoeld voor de leners en snappen zij hem wel! Ik hoop dat er iemand met een antwoord komt.

Anoniem zei

Hierbij een reactie namens BNL: De tekst betekent: Door te lenen (en dus niet te kopen) houd ik van mijn salaris meer over voor andere leuke dingen.
De dame zelf is een studente met een bijbaan in de horeca. In haar hand houdt ze een dienblad.

Ton de Kruyff zei

@Bertil Dank voor het tekstverklaren. Mooi, of zelfs maar begrijpelijk is de zin niet maar in ieder geval kan ik weer slapen.