zondag 23 december 2012

Week 5


"Het is een beetje een doolhof, nou ja, zo komt het denk ik op haar over. Lange, lege gangen. Leeg ja. In het weekend zie je er wel bezoekers tegen oma of opa die in een rolstoel zit duwen maar doordeweeks, leeg. Als je binnenkomt is er een onmetelijk lange lege gang. De moed zakt je abrupt in de schoenen. Meestal rijden we wel even met haar rond, door die gangen. Er hangen foto's aan de muur. Misschien om de mentaal wegdwalende mensen te activeren. Dat zou best kunnen. Nee, zij ziet altijd maar één foto, van een poes. De rest kan haar gestolen worden. Nee, er is niet veel veranderd, het gaat erg langzaam. Je moet goed naar de verhalen van haar dag luisteren om iets van een vooruitgang op te merken. O ja, toen ik er vrijdag was liet ze zien dat ze zelf omhoog kan komen uit haar rolstoel. Dat is dan toch plots weer heel wat".

"Hoe bedoel je, niet zoveel meer over bibliotheken bloggen? Nee, inderdaad, dat is wel zo. Het is niet zo dat ik het werk niet belangrijk of niet belangrijk meer zou vinden maar, hmm, ja, het is nu toch anders. Wat? Nou anders. Ons hele ritme is veranderd. We gaan daar elke dag heen, het zit in je hoofd, er moeten dingetjes geregeld worden, giro's gepost, planten bij haar thuis bewaterd. Huh? Nee, dat maakt wel uit natuurlijk. Het zou toch raar zijn als er dan niets verschoof in je hoofd. Vind ik dan. Het houd me bezig dus tik ik daar zinnen over. Nou, dan vinden de bibliotheeklezers dat even minder boeiend, nou en. Het zijn mijn zinnen, ik zou het raar vinden als ik deed alsof er niets aan de hand was. Dan krijg je van die rare onpersoonlijke blogjes. Wat? Ja, ik vind dat in een tekst naar voren kan komen wie degene is die de tekst schrijft. Anders werkt het niet. Vind ik. Nee, als anderen dat niet doen is dat ook goed, prima zelfs. Maar ik doe het wel. Voor je het weet krijg je van die altijd vrolijke tekstjes die maar doen alsof er niets aan de hand is. Een beetje zoals al die blije BNL websites die er nu zijn. Wat? Nee, het zijn prachtige websites maar valt jou niet op dat op de meeste foto's die meegeleverd worden allemaal van die pukkelloze mooie mensen staan? Nee, dat zeg ik toch, ik vind het mooie websites maar ik ben soms een klein beetje bang dat het allemaal doorslaat naar de "shiny happy people" kant."

"Het beste boek? Van dit jaar? Ik las geloof ik niet zoveel boeken die dit jaar uitkwamen maar "Spillover" van David Quammen vond ik erg goed. Quammen ken je wel, van "Het lied van de dodo". Dit boek gaat over virussen als H5N1, Hendra, Q-koorts en AIDS die overspringen van dier op mens. Nou, hij kan gewoon erg goed ingewikkelde dingen mooi opschrijven. Zijn boek gaat over zoeken naar het dier waarin een virus ontstaat en welk dier zorgt voor de overbrenging op de mens en hoe een epidemie ontstaat. Met wiskunde en al. Al legt hij die wiskunde weer begrijpelijk uit. Erg goed en zelfs spannend boek. Maar het beste boek dat ik las was "Outlaw Journalist" van William McKeen over het leven van Hunter S. Thompson. Het lag ergens in de ramsj. Ja, #steunjeboekwinkel ja. Ik kende wel boeken van Thompson maar als je zo over dat chaotische, wilde leven van hem leest, als je leest over hoe hij dacht over schrijven dan wil je meteen zelf achter je toetsenbordje kruipen. Wat? Nou, bij Thompson ging het niet zozeer om het verhaal maar veel meer over Hunter zelf, hoe hij het verhaal schreef en wat hij beleefde op weg naar het verhaal".

"Nee. Heb jij dat gelezen? Ik ken bijna niemand die die boeken echt gelezen heeft. Ik zag deze week een poster op het station waarop stond dat er 1,5 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Gekkigheid. Laatst las ik een stukje in één van die drie boeken. Klanten hadden gemaild of we niet nog wat exemplaren aan konden schaffen en ze lagen op een bureau. Zo zeg. VVVV tekstjes. Wat? Verveelde Vinex Vrouwen Fantasietjes. Nee, Fantasietjes is niet met een v maar aan de telefoon maakt dat toch niet uit? Heb jij dat filmpje nog gezien, van die flashmob die de bibliotheek van hier organiseerde?  Ja, die. Die had ook dat boek al als thema. Wat? Welk liedje had jij dan gedaan? Ha! Mooi gevonden. Dat ga ik meteen even opzetten. Maar, zeg, veel plezier met de kerst en tot volgende week, dan kunnen we mooi even de voornemens doen."




Geen opmerkingen: