zondag 9 december 2012

Week 3

"We hebben haar maar even mee naar buiten genomen. In zo'n tehuis is het bloedje warm joh. Ik weet niet of het de bedoeling was om met die rolstoel door de half bevroren sneeuw te rijden. Het ding piepte nogal toen we terug waren. Maar ze vond het leuk, en het frist tenminste de hersenen een beetje op. Nee, het gaat tenminste nog tot begin januari duren hoorde ze deze week. Daar werd ze wel droevig van. Ze wil het liefst naar huis en wel nu. Ze went er wel hoor, ze kletst best al veel met de andere bewoners. Maar ergens deze week zei ze nog "Maar ik zit hier tussen allemaal van die ouwe mensen". Wat? 87 is ze".

"Ik heb dat stuk nog gelezen, waar je over twitterde, "The future of the library" van Seth Godin. Nee, dat klopt, ik ben niet zo heel dol op Seth "Misstra know it al" Godin en ik moet zeggen, dit stuk zorgde niet voor een herziening van mijn mening. Wat? Nee, natuurlijk staan er best aardige dingen in maar ik krijg zo langzamerhand een erg lange sik van mensen van wie de bibliotheek van alles, echt alles mag of moet zijn zolang er maar geen boek meer in te vinden is. Huh? Nee, ik ben helemaal niet ouderwets. En ik lig ook niet van nature dwars of zo. Godin doet alsof alles in een bibliotheek om data gaat. Zet een flinke rij pc's neer en dan maar data slurpen. Zo werkt het niet. Of niet alleen. Wat? Ok, laat ik het proberen uit te leggen aan de hand van een boek dat ik nu lees, "The American Future, a History" van Simon Schama. Ik kwam het toevallig tegen, het keek me vriendelijk frontaal aan, je zou het retail kunnen noemen. Schama behandelt in het boek een paar grote thema's uit de geschiedenis van de VS, het leger, slavernij en immigratie. Hij switch tussen het heden en vroeger, vertelt zijn verhaal aan de hand van de levens van een flink aantal mensen en geeft zo de verschillende meningen weer die er bestaan en bestonden over allerlei vragen. Wat? Hmm, nou hij vertelt bijvoorbeeld over de illegale immigranten uit Mexico die nu in grote aantallen het land proberen binnen te komen en zet dat verhaal tegenover de geschiedenis van bijvoorbeeld Texas. Texas was vroeger Mexico en door de immigratie van mensen uit wat toen de VS was werd het land steeds Amerikaanser. Tot er zoveel immigranten woonden dat die vonden dat ze liever bij de VS wilden horen. Oorlogje en klaar. Het boek zit vol dingen waar ik geen idee van had. Terwijl ik het las moest ik me inhouden om niet onmiddellijk dingen te gaan lezen over al die mensen over wie ik iets tegen kwam. Wat dat met Godin te maken heeft? Dat data, zomaar data niks is. Alles wat ik in het boek van Schama las had ik waarschijnlijk ook allemaal op het internet kunnen vinden. Maar niet in de vorm waarin ik het nu las. Nu werden er verbanden of juist tegenstellingen weergegeven die ik niet gezien zou hebben als ik al die stukjes als losse data tot me had genomen. Schama zet de data in zinnen, zinnen waar je enthousiast van wordt terwijl je misschien niet eens wist dat je enthousiast zou kunnen worden van zeg, de ideologische strijd die er was rond het stichten van de militaire academie West Point. Wist je dat ... Wat? Ja, sorry, ik sla op hol, ik weet het. Maar dat kan zo makkelijk een vergeten waarde zijn van de bibliotheek, dat je zomaar iets tegenkomt waar je van aan het denken slaat. Ja, ok, ik hou al op".

"Ja, we waren naar Anthony Joseph & The Spasm Band. Leuk. Heel leuk zelfs. Hij begon nogal risicovol door aan te kondigen dat iedereen die in de makkelijke stoeltjes van het Bimhuis zat aan het eind van de avond zou staan dansen maar, hij kreeg wel gelijk. Nee, zijn platen zijn niet zo heel fantastisch. Je moet het in het echt zien. Eigenlijk in een zaal zonder stoelen, die zaten nogal in de weg. Harde funk met rare solo's en Joseph die zijn teksten declameert. Nieuw is het niet en in het begin zit je wat droog te kijken maar voor je het weet begint je voet mee te tikken, daarna je hoofd en ... Ja, kijk maar even. Al komt het op een filmpje niet echt over. Je moet het voelen, in je buik."




Geen opmerkingen: