woensdag 16 november 2011

BNL in Utrecht


Over het algemeen schieten mijn hersenen tijdens een bijeenkomst over Bibliotheek.nl nogal vlot op slot. Ik begin vol goede moed aan zo'n ochtend of middag maar bij de derde, met blokjes en afkortingen volgepriegelde dia, opgeleukt met pijltjes die van her naar der en dan weer naar zichzelf wijzen is het vaak al voorbij.

Gisteren was er weer zo'n bijeenkomst. En ik moet zeggen, het was redelijk tot goed te volgen, zelfs na de derde dia. En ook al was het dan bitter koud in de zaal.
In een hoog tempo werd de stand van zaken besproken. Klaar, bijna klaar, doet het al, even een inlogcode vragen, bijna af. Vinkje erachter. Klaar.
Nu wordt ik altijd vrolijk maar ook wat achterdochtig bij zoveel gezwinde vooruitgang. Gelukkig kon één van de medewerkers van BNL die ik al wat langer ken in een pauze wat zaken voor mijn, nogal weinig op abstracte zaken gerichte hersenen vertalen. En ik moet zeggen, hoewel je het geloof ik niet zo mag zeggen, dat Bibliotheek.nl, dat komt wel af.

Na de pauze vertelde medewerkers van HKA en Infor waar zij zoal mee bezig waren in verband met BNL. Dat ging ook helemaal goed begreep ik. Hun werkzaamheden gingen geloof ik nog wel wat kosten. Maar er stonden geen bedragen op de dia's.

Daarna was er nog wat ruimte voor vragen. Hoe het met de privacy zat als we straks allemaal klantgegevens in het Datawarehouse (waar dacht ik geen afkorting voor is) gingen stoppen en of we dan niet eerst aan de klanten moeten vragen of ze dat wel goed vinden. Daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Maar het wordt voor de zekerheid nog wel uitgezocht. Door gerenommeerde advocaten. Gelukkig maar.

En er was natuurlijk ook die ene vraag weer. Hoe het straks gaat, met de exploitatiekosten van BNL. Moet daar niet iets over gezegd worden in tijden dat menig bibliotheek zich het hoofd breekt over "hoe nu verder met minder geld"?
OCW dekt de exploitatiekosten in 2011 en 2012. En heeft de intentie uitgesproken dat ook in de jaren daarna alle infrastructurele ontwikkel- en beheerkosten door het rijk worden vergoed.
Dat was het antwoord wel zo'n beetje. Dus dat komt ook helemaal goed. Er is een intentie dus hoeven we ons geen zorgen te maken. Uitademen maar.

In de trein terug las ik op mijn telefoon die niet meer kan twitteren maar nog wel wat krantenappjes kan tonen het ene na het andere artikel over een dreigende recessie. Daar werd ik even wat somber door. Maar toen dacht ik aan de intentie van OCW en voelde ik me weer helemaal vrolijk worden.

Meer info over de BNL ochtend op het blog van Johan Hoenink.

Geen opmerkingen: