vrijdag 5 augustus 2011

Advies van William S. Burroughs



William Burroughs.
Schrijver van het zeer leesbare "Junkie".
Schrijver van het uiterst rare "Naked Lunch".
Vriend van Kerouac en Ginsberg.
Bedenker van de zin "Language is a virus from outer space".
Inspireerde Andy Warhol, Laurie Anderson, Lou Reed, Patty Smith.
Junkie.
Schoot zijn vriendin dood tijdens een spelletje "Wilhelm Tell".
De enige schrijver voor wie ik ooit in een rij ben gaan staan.

In 1993 mixte Bill Laswell Burrough's stem over een voortdreinend deuntje. "Words of advice for young people" heet het. De tekst staat her en der op het internet. Dat had Burroughs wel kunnen waarderen denk ik. Volgens mij was de man al cyberpunk voor er iets was als punk, of cyberspace.
Jammer genoeg ontbreken de laatste regels van de tekst in het liedje.

An old junk pusher told me -
Watch whose money you pick up

Gratis advies van een dode schrijver.

2 opmerkingen:

JohanS zei

Mooi bondig eerbetoon, Ton. Burroughs was ook inspiratiebron voor Herman Brood, die het boek Junkie stal in de boekwinkel en de aan Burroughs ontleende uitdrukking "Met een gezonde dosis paranoia blijf je altijd een stapje voor" als adagio had en voor Steely Dan, die hun bandnaam haalden uit, ik meen, Naked Lunch.

Ton de Kruyff zei

Dat Brood "Junkie" heeft gejat, dat wist ik niet. Mooie aanvulling Johan. En dat van Steely Dan klopt, die naam komt uit Lunch. We gaan verder maar niet uitleggen waar de naam voor staat. Dan krijg ik vast voortaan heel rare spam op mn blog.