donderdag 26 augustus 2010

De nieuwsbrief van de VOB



Edwin blogde er gister over. Over het exclusieve karakter van de nieuwsbrief van de VOB. Die nieuwsbrief krijg je namelijk alleen per mail toegestuurd wanneer je directeur bent.

Raar. Je zou toch verwachten dat de VOB en de directeuren blij zouden zijn met iedere blijk van oprechte interesse in wat er allemaal in (of met)het vak aan de hand is.

Dus zou er dan iets in die nieuwsbrieven staan dat niet-directeuren maar beter niet kunnen (of mogen) weten?
Ik heb mijn exemplaar eens uit de nog niet geleegde prullenbak van Outlook gevist, en kon er geen geheime informatie in ontdekken. Gewone nieuwtjes. Over bezuinigingen, het RTL Nieuws item, het NK Zaalvoetbal voor bibliotheken.

Is het dan een slim doordachte marketingtruc? Je geeft mensen iets niet met de bedoeling dat dat wat "verborgen" blijft zo spannend lijkt dat mensen in allerlei hoeken en gaten kruipen om de informatie toch te achterhalen.

Nee, ook dat lijkt het niet te zijn. De zo veel gezochte nieuwsbrief van de VOB,  de nieuwsbrief die alleen aan directeuren wordt gemaild. Die nieuwsbrief staat gewoon op de website van de VOB.

Ik had mijn exemplaar al geupload naar Scribd. Zodat ik eens lekker kon zeuren over openbaarheid enzo. Maar het hoeft allemaal niet. De nieuwsbrief is voor iedereen te lezen. Alleen de VOB mailt hem niet als je geen directeur bent.

Waarom dat automatisch sturen teveel moeite is? Geen idee. Al ben ik bang dat het een zorgvuldig opgezette en nogal ver doorontwikkelde communicatiestrategie zal blijken te zijn.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Vreemd hoor inderdaad. Ik had 'm zelf inmiddels via een omweg ook al ontdekt. En gelezen en er staat niks bijzonders in...waarom zo geheimzinnig er over doen dan hè? Ik vind het maar raar.

Ton de Kruyff zei

Ik snap het ook niet. Als het ding gewoon op de website staat dan zou je toch denken dat iedereen hem toegemaild zou kunnen krijgen. Of, als men gek is op het maken van onderscheid, maak twee groepen aan in Outlook, één met "directeuren" en één met "rest van de wereld".

Festina Lente zei

Of plaatsen op Bibliotheek 2.0...

Ton de Kruyff zei

Dat is een goed idee. Maar ja, of dat nog in het communicatieplan valt in te passen? daar moet vast over vergaderd en besloten worden.

Unknown zei

Buitengewoon!