dinsdag 11 mei 2010

225 miljoen iPods

The iPod Revolution
[Source: Online MBA for MashableMashableMashable.com]

Het is al maanden terug. Ergens in een trein van Amsterdam Centraal naar Deventer. Ik rommelde wat mijn draagbare cd-speler. Ja, een draagbare cd-speler. De drie jongens die langsliepen waren ook erg verbaasd dat ik nog zo'n onhandelbaar ding had. Hoewel ik de oordopjes in had kon ik er één horen zeggen "Zo zeg. Dat is wel heel oldskool!".
Ze moesten erg lachen. Ik ook trouwens. Of ze verder nog wat zeiden weet ik niet. Horace Silver begon te spelen. Op de cd. Niet op de iPod, die heb ik nog steeds niet. Maar als ik naar de infographic hierboven kijk ben ik meer en meer een minderheid.

6 opmerkingen:

Unknown zei

Retro is de nieuwe hip :-)

Ton de Kruyff zei

"Hip" is een wel heel erg retro oldskool woord :)

Als ik het hardop in de trein zou zeggen zouden luisterende kinderen me niet begrijpen. Net zo min als ze een raar ding als een draagbare cdspeler nog herkennen.

Marian zei

ik hoor dat ze voor luisterboeken ook nog wel eens gebruikt worden ;-)

schrijverdezes zei

Ik heb jaren lang het woord hip niet durven gebruiken omdat ik dacht dat het gedateerd was en ineens was het er weer. Met retro heb ik helemaal niks, maar je oude spullen niet weggooien als ze nog werken, daar ben ik wél erg voor. Als iedereen dat nou 's vond, wat een rotzooi zou dat schelen...

Ton de Kruyff zei

@ Marian, luisterboeken?

@ schrijverdezes, ik gooi (bijna) nooit iets weg. Mijn "vaste lijn telefoon" is een oud Amerikaans model dat ik op de Amsterdamse vrijmarkt kocht toen ik 20 of zo was. En toen was het ding al oud. Soms krijg je iemand aan de lijn die je helemaal niet belde, dat is zo, maar het is ideaal om tegen een bellend callcenter geheel naar waarheid te kunnen schreeuwen "ik kan u niet verstaan!".

schrijverdezes zei

Ik wou dat dit standaard was (van dat weggooien bedoel ik). Onze (vaste) telefoons zijn ook al een jaar of 20 à 25 en hebben kuren, zoals gewoon blijven rinkelen als je opneemt.
Van callcenter's (schrijf je dat zo?) heb ik geen last meer, want een keer vroeg iemand of ik nog gebeld wilde worden en toen bleek ik voor allemaal in 1x nee te kunnen zeggen. Een of andere energiemaatschappij is nu al aan de deur geweest, want dat schijnt nog wel te mogen.