dinsdag 30 maart 2010

Met een boek (nog een keer)

Ben je erg diep gezonken als je een oude blogtekst gewoon kopieert en plakt? Ik hoop het niet want hier is er één van vorig jaar. Mei 2009.
Het idee vond ik toen best aardig gevonden, maar de uitvoering zakte in de loop van de tijd toch wat weg. Een hernieuwde poging dus.


Eigenlijk komt het door Gitta en Marjolijn.
Zij zochten een tijdje terug een onderwerp voor een boekpresentatie en kwamen met het idee om de medewerkers van de bibliotheek Langedijk met hun favoriete boek op de foto te zetten om daarmee die presentatie wat op te leuken.

Het boek is al vaak bijna dood of overleden verklaard. Volgens mij riep Youp van 't Hek al jaren en jaren geleden "Een boek? Je weet wel, een stapel faxen". En nu staat toch menig fax stof te vergaren.

Toen ik hoorde van het idee van Gitta en Marjolijn bedacht ik me dat het misschien aardig voor 23 dingen zou zijn om de foto's in een Flickrstream te zetten.
Mensen met erg oude media in de hand gepresenteerd door middel van heel erg nieuwe media.

En daarna ging m'n geest wat op hol met dat idee. Dat heb ik soms. Ik noem dat creatief. Anderen noemen het soms vermoeiend. Of apenkooien.

Wat nu als de Flickrstream niet zou stoppen bij de medewerkers van de bibliotheek Langedijk? Wat nu als bijvoorbeeld de lezers van dit blogje ook een foto in zouden sturen? Wat nu als ze ook een foto van hun partner, hun mogelijk aanwezige kinderen of hun overbuurman in zouden sturen? Wat nu als die overbuurman ook weer verder zou gaan?
Ontstaat er dan één grote stream foto's van mensen die weer iemand anders in die stream kennen en die daar dan ook weer met hun favoriete boek achter gaan staan?
Ok, het is wat hoopvol allemaal. Het kan natuurlijk ook stoppen met de foto's die nu in de stream staan. Maar het hoeft niet. En het zou toch erg 2.0 zijn als het niet stopte.

Dus. Geachte lezers.

Mail een foto van jou met je favoriete boek in de buurt van je hoofd/op je hoofd/voor je hoofd, zie maar.
Mail die foto (svp niet met een omvang van 5 mb, 50 tot 90 kb is ook mooi) naar:
meteenboek@gmail.com
Zet in de mail: Je voornaam, wat je doet (je werk bedoel ik, het moet niet te twitterig worden) en een link die je hebt met één of meer van de personen die al in de stream staan.

Verder zijn er nog geen regels, het moet tenslotte wel leuk blijven. Mocht het nodig zijn dan verzinnen we wel wat.

4 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Het idee bevalt me, maar ja, m'n privacy hè... En het boek voor m'n gezicht houden is ook zo flauw. Dat zou trouwens nog lastig worden, want ik zou op de foto willen met de zeven delen van Het Bureau.

Ton de Kruyff zei

Ach, een foto en een voornaam, dat soort dingen. Zo heel veel privacy geef je daar toch niet mee op.
En als je met alle 7 delen van "Het bureau" op de foto gaat ben je ws niet eens zichtbaar.

schrijverdezes zei

Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar hoe hou ik ze vast?

Ton de Kruyff zei

Je kunt de boeken natuurlijk ook naast elkaar op een bureau of tafel zetten en er dan achter schuil gaan. Of er bijna achter schuil gaan.