dinsdag 12 januari 2010

Kinderen en schrijven

Biblioblogjes gaan vaak/soms/af en toe over lezen. Maar weer bijna nooit over schrijven.

Vorig jaar werd in Engeland door de National Literacy Trust onderzoek gedaan naar de beleving van het schrijven onder kinderen. 3001 kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 16 werden ondervraagd.

Er waren een aantal vragen waar men een antwoord op wilde vinden. In hoeverre vinden kinderen het fijn om te schrijven? Op wat voor manier schrijven ze? Hoe goed denken ze zelf dat ze schrijven en wat vinden ze van schrijven?

Het hele, omvangrijke rapport is te vinden op de site van de NLT maar een aantal bevindingen herkauw ik hier even.

55% had een profiel op een site als Facebook.
24% had een eigen blog.
82% stuurde minstens eenmaal per maand een sms.
73% chat.

Kinderen die een blog hadden vonden schrijven leuker dan degenen die geen blog hadden. Maar dat lijkt me een open deur. Veel aardiger is de bevinding dat de kinderen die blogden (is dat eigenlijk een woord?) meer zelfvertrouwen hadden met betrekking tot schrijven en ook vaker schreven dan andere kinderen.

Ook opmerkelijk als resultaat vond ik de bevinding dat bijna 60% van de kinderen meent dat computers hen in staat stellen creatief te zijn, ze zich beter kunnen concentreren met een computer en dat ze door de computer meer (zijn) gaan schrijven.

Het rapport zit verder vol met aardige vondsten die de mogelijke angst voor een negatieve invloed van de pc op het schrijven wat relativeren. Zo gebruikt 50% de computer elke dag om voor de "leuk" te schrijven, terwijl maar 18,3 % de computer dagelijks voor schoolwerk gebruikt.
Maar als ik nog langer doorga begint het overschrijven te lijken.

Lees het rapport eens, zo heel veel informatie over hoe kinderen over schrijven denken is er volgens mij niet. En er is ook een samenvatting.

En nog even één tabel.





5 opmerkingen:

Unknown zei

Daarom is bloggen ook zo prominent in 23dingen aanwezig. En zal dat stimuleren om dat ook in andere varianten te doen.
Bedankt voor de tip.

Caroline Heijer zei

Bloggen kinderen dan? Ik ben helemaal verbaasd. Nog nooit een blog van een kind gezien. Jullie wel? Waar dan?

Ton de Kruyff zei

@tgaatgoed, ik geef toe dat ik zelf ook nog nooit een blog van een kind heb gezien. Goede opmerking. Als er tussen de functioneringsgesprekken door wat tijd is ga ik de National Literacy Trust daar eens over mailen.

Anoniem zei

Volgens de samenvatting hebben ze kinderen tussen de 8 en 16 jaar ondervraagd, ik kan me voorstellen dat het vooral de 12+ers zijn die bloggen. De leeftijdscategorie wordt niet verder uitgewerkt. En dat bloggen doen ze zo te lezen op hun Facebookpagina's of op Bebo (de britse variant?). Dus ik denk dat je je van dat bloggen geen al te intellectuele voorstelling moet maken.
Desalnietemin: een interessant rapport.

Ton de Kruyff zei

@Tenaanval Bebo staat voor "Blog early, blog often" dus ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat de kinderen vooral op die site (en Facebook) bloggen.