dinsdag 5 januari 2010

Creditkaart 2.0


Je gedachten delen, foto's en filmpjes delen, geripte cd's, films en ebooks delen, je boekenkast of bookmarks delen, van die dingen kijk ik niet echt meer op.

Philip Kaplan
verzon echter iets deelbaars dat ik nog niet eerder tegenkwam. Je creditkaart aankopen. Via Blippy. Wat een vreselijk sullige naam is voor iets dat toch op zijn minst even een ongelovige blik op je gezicht brengt.

Wie zich aanmeldt bij Blippy kan aan die account het nummer van een creditkaart koppelen en op het moment dat je dan met die kaart iets koopt wordt dat gepubliceerd en zien je "volgers" het.


Het doet een beetje aan Twitter denken. Maar dan met geld.

Volgens Kaplan van Blippy is het allemaal even wennen, maar is het reuze interessant en zeggen je aankopen een hoop over wie je bent. En dat is toch iets dat je wilt delen.

Toch?

Voor de lol heb ik me even aangemeld bij Blippy, gewoon om te kijken wat het is. Je kunt inderdaad zien wat mensen kopen, en daar kun je ook meteen op reageren, dat is wel een aardige vondst.
Buiten dat het voor Nederland niet zo heel erg zal gaan werken, zo heel veel doen de meeste mensen hier niet met een creditkaart, is het mij toch echter een 2.0 stap te ver.

Wat jaren terug werd in een bevriend buitenland mijn bankpasje geskimd, ik vond dat nogal een eenzijdige 2.0 actie. Ik zag mijn geld alleen maar verdwijnen, er kwam niets voor in de plaats. Sinds die tijd ben ik nogal allergisch voor het delen van pasnummers.

Maar misschien zijn er lezers die een idee als Blippy wel heel erg zien zitten?

5 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Tja, dat de wereld gek geworden is wist ik al, maar af en toe duikt er weer 's een nieuw bewijsje op... Het doet me ineeens denken aan ('t is wel iets heel anders) de zogeheten 'open-schaal-collecte', die vroeger aan het eind van de dienst bij de uitgang van de kerk wel eens gehouden werd voor een bijzonder doel. De truc hierachter was dat de diaken nu niet met de ondoorzichtige zwarte collectezak collecteerde maar met een 'open schaal'. Dus het tientje van je medechristen was zichtbaar, aan jou de eer het met een briefje van vijfentwintig te overtreffen... (Ik zal het wel weer te cynisch uitleggen natuurlijk.)

Ton de Kruyff zei

Of het met Blippy ook zo werkt weet ik niet. Maar ik ga daar ook niet achter komen. Na mijn korte "gluur"periode is het wel genoeg met het creditkaart 2.0 verhaal voor mij.

Bij ons ging het collectegeld trouwens gewoon in zakjes. Maar ook dat is een herinnering van heel erg vroeger.

schrijverdezes zei

Ja, bij ons ook hoor. Dit was een uitzondering (om meer op te halen neem ik aan.)

23kaatje zei

Blippy lijkt me wat geflipt....
ik geloof dat ik me daar nu in tegenstelling tot weet ik niet wat allemaal wel een niet ga aanmelden. Straks kom ik daar ook niet meer vanaf ;-) brrr

Edo zei

Decadent, kan het niet anders noemen. Kijk eens wat ik allemaal met m'n geld kan kopen...