woensdag 21 oktober 2009

De bibliotheek op je mobiel

Hoewel we in de bibliotheek, hier en elders, langzaam steeds 2.0'elliger aan het worden zijn en bibliotheek.nl dichterbij komt vraag ik me soms af of we al niet weer een boot aan het missen zijn.

Tijdens een presentatie op de Web 2.0 summit in San Francisco werd gisteren gesteld dat er tegen 2013 1 biljoen "heavy mobile data users" zullen zijn.

Nu is een laptop (in wat voor formaat dan ook) natuurlijk ook "mobile" maar de trend naar mobiel internet op je telefoon lijkt niet te stuiten. En waarom ook niet? Waarom zou je met een forse plastic doos rondlopen als bijna alles wat je met het internet wilt ook via een (redelijk) klein mobieltje kan?

Een opvallende slide (nr 44) uit de presentatie (de gehele, erg omvangrijke, staat hieronder) vind ik die over het gebruik van Mixi, de populairste social media site uit Japan. Ten eerste neemt het gebruik van de site explosief toe maar ook het aandeel van het sitebezoek via de mobiel doet dat. In 2009 65% tegen 26% via een desktoppc (waar de overige 9% gebeleven is is onduidelijk).

Is alles dus al fantastisch op het mobieltje?

Dat niet. Een bericht op ReadWriteWeb somt de huidige nadelen op.
Sites laden vaak langzaam en zijn onstabiel. Maar:

"Hopefully, businesses will begin to realize that if they want to compete with the next generation of web surfers, a "web presence" alone isn't enough. Today, you need a "mobile web presence" too."

De bibliotheek op je mobiel. Moeten we daar niet erg vlug maar vooral ook weer niet al te lang over na gaan denken?

Morgan Stanley Economy Internet Trends

4 opmerkingen:

Edo zei

Nadenken doen we volop, maar hier komt de remmende factor van ons bibliotheekwezen weer om de hoek kijken. We hebben allemaal onze eigen systemen en dat vertraagt in de uitvoering. Want je wilt als gebruiker toch in heel Nederland gebruik kunnen maken van de dienstverlening van de bibliotheek. In Delft was er laatst een minispymposium over waar de aanwezigen ook vonden dat het er moest komen. Aan het woord kwam ook Aaron Schmidt die al een app heeft voor de iPhone en de Blackberry. Ook zoiets, voor welk mobiel platform ga je ontwikkelen? Da's ook zo'n tijdvertrager, want op de iPhone mag het redelijk simpel zijn, op andere platforms weer niet.

Ton de Kruyff zei

Die verschillende platforms zijn een probleem, dat is waar. En ik ga er ook niet vanuit dat de problemen met een maand of twee zijn opgelost. Ik hoop alleen maar dat het wat vlugger gaat dan we gewoon zijn in het vak. Anders zitten we over een jaar of wat weer allemaal te weeklagen over voorbij gevaren boten enzo.

Unknown zei

Mobiel beklijft nog steeds erg slecht en dat is jammer. Iemand zou eens een geniale bieb-app moeten fabriceren, de sector zou het zo overnemen vermoed ik. Het is dat ik het niet kan, anders...

Overigens denk ik dat de 'biljoen' in de tekst een 'miljard'is? Beetje zeurderig maar biljoen is voor ons heel wat meer dan voor Amerikanen :-)

Ton de Kruyff zei

@Edwin. Ik ben al blij dat ik een simpel linkje in een berichtje kan schrijven. Over bijscholing gesproken....

En van dat miljard klopt wel ja. Laat ik het voor het gemak maar een "dirk-verschrijving" noemen. Ik kan het tenslotte niet altijd op "ik kon de goede bril niet vinden" gooien.