maandag 29 juni 2009

"But the chance is not my sun"

Zaterdag, op weg naar de supermarkt, draaide we, hoe kon het anders, muziek van Michael Jackson. Een afgeschreven exemplaar van "Ones", één van zijn greatest hits cd's.

"Maar wat zingt hij daar nou eigenlijk?". "Waar?". "Daar, die laatste regel van het refrein van Billy Jean". Ik luisterde nog eens goed en hoorde wat ik al jaren hoor, "But the chance is not my sun". "Niet, hij zingt son". "Ook goed maar dan kan die regel nog steeds niet, "maar de kans is niet mijn zoon".

Volgens het internet zingt Jackson daar "But the kid is not my son". Maar ik hoor "chance". Het schijnt dat je hersenen dat doen, wanneer je een woord niet goed hoort of verstaat voegen ze gewoon een ander woord in. Ongetwijfeld is dat ook de reden waarom ik Jackson al jaren, tegen het eind van "Wanna be startin' something", "mamma see, mamma sa, mamma appelsap" hoor zingen.

Lach er maar om. Ik ben de enige niet. Redelijk 2.0 is the site "Kisstheguy.com", the archive of misheard lyrics. Je kunt daar controleren of wat je denkt dat je hoort ook echt gezongen wordt. Amusement verzekerd.

Billy Jean heeft een eigen wiki. Er is ook een nederlandse wiki maar de engelse is uitgebreider.

Het wiki maakt meteen ook duidelijk wat er, voor mij, schortte aan de muziek van Michael Jackson. Het nummer werd 91 keer gemixed voor men tevreden was. En dat hoor je. Het is perfect. Alles klopt. Elk drumdingetje, elk gitaartje, al het pingelpangelpongel staat op zijn plek. Maar voor mij is al het leven er uit. Billy Jean is een triest nummer over een vrouw die beweert dat Jackson de vader van haar kind is. Maar volgens hem is dat toch echt niet zo. Veel teksten van Jackson waren triest, vol boosheid, wat gekte en eenzaamheid. Maar ik hoor het niet. De perfectie zit in de weg, er is altijd nog wel een vloeiend orgeltje om er onder te plakken. Of een kreetje dat geslaakt moet worden. En ergens in al dat gemix verdwijnt, voor mij, de emotie.

Maar, het is jammer dat hij dood is. Met wat geluk had hij zijn miljoenenschulden weggezongen en heel misschien was hij zo rond zijn zestigste wel op het podium gaan staan met alleen een gitaar, zijn stem en zijn eigen gevoel.

Geen "Billy Jean" als filmpje bij dit postje. Ik kies "I want you back" van The Jackson 5. Met een jonge Michael Jackson. Vrolijk en ongecompliceerd al denk ik dat ik soms ook een bijna bangige blik in zijn ogen zie. Dan al.

8 opmerkingen:

AnneT zei

Mijn mooiste (en eigenlijk ook enige) Michael Jackson lied is 'Don't stop till you get enough'.Exact goed gepolijst,heerlijke riedel in het begin.
En Michael ontroerde me altijd en eigenlijk nog steeds met zijn laatste zinnen in 'I saw mommie kissing Santa Claus':
I did! I really did see mommy kissing santa claus And Im gonna tell my dad.

Mariandoet23dingen zei

eeeh heb je op youtube al eens 'mama appelsap' ingetypt in het zoekvenster??? Echt lachen!!

Ton de Kruyff zei

@AnneT, dat liedje zit ook zo vol pingeltjes en pangeltjes. Dat Sana Claus liedje ken ik niet zo. Misschien had Michael het niet aan zijn vader moeten vertellen. Die schijnt hem nogal mishandeld te hebben.
@Marianetc, Ik ben dus niet de enige. Mr Jackson zou zingen "You're not alone"

23kaatje zei

zou hij misschien child zingen dan ?

Ton de Kruyff zei

@23kaatje Helemaal vergeten te schrijven, hij schijnt "kid" te zingen. Maar ik hoor het nog steeds niet.

Unknown zei

Graag draag ik deze bij aan de discussie. Voor de slechthorenden en vrije intepreteurs onder ons is de tekst ondertiteld.

Ton de Kruyff zei

@Edo. Prachtig filmpje, nog raarer dan Wacko zelf.
Als we nu als bibliotheek zulke filmpjes gaan doen is een imagoverandering denk ik zo gepiept.

Unknown zei

I sink so toe