donderdag 7 mei 2009

Derde poging

Dit is een beetje een raar postje.
Eigenlijk schreef ik hem vorige week vrijdag al maar haalde hem toen weer weg omdat er iets me niet helemaal beviel. Daarna frommelde ik enigzins rampzalig met een bezoekersteller (zie hiervoor ook het blog van een medecursist).
Afgelopen maandag probeerde ik dit postje opnieuw te doen maar gezien de staat van mijn thuispc lukte dat niet. Er moet nu eindelijk een nieuwe worden aangeschaft. Is zoiets te verhalen op 23 dingen?
Zo direkt moet ik naar de opticien. Met mijn gewone bril zie ik niets op het beeldscherm. Met mijn leesbril op word ik na een tijdje misselijk en geheel zonder bril is ook geen doen. Er komt dus een derde bril. Een computerbril.
23 dingen maakt meer kapot dan je lief is.
Maar goed. Hierna dus de eigenlijke blogtekst. Eindelijk

RSS feeds zijn reuze handig. Er duikt altijd wel iets op waar je vervolgens zelf weer iets van kunt maken. Als je al teveel tijd aan prutsen aan je blog hebt verloren.

In (op?) het ZB digitaal blog van Edwin Mijnsbergen zag ik een postje over Drop.io. Via deze site kun je een audiobestand vanf je eigen pc op het internet zetten en dat bestand vervolgens via een meegeleverde audiospeler op je website plakken. Een handig hulpmiddel als je een geluidsbestand van bv een lezing of een interview op je site wil plakken.

Alleen heb ik geen geluidsbestand van een lezing of een interview. Zo high tech zijn we nog niet.

Op de prachtsite archive.org vond ik gelukkig na wat zoeken een nederlandstalig fragment. Van een hoorspel. Hoorspelen zijn iets van ver voor het luisterboek (ik zeg het er maar bij, voor de jongere lezers). Dit fragment is deel 1 van Paul Vlaanderen en het Conrad mysterie. Uit 1959. Voor Paul Vlaanderen bleven de mensen (naar het schijnt) vroeger thuis. Ik vind het prachtig. Ooit gemaakt als spannende detective is het nu onbedoeld komisch. Het tempo ligt lager dan bij de traagste aflevering van Swiebertje en de vrouw van speurder Vlaanderen is zo onbenullig dat zelfs de minst geemancipeerde vrouw haar nog een belediging zou vinden. De plot is ondoordringbaar, voetstappen galmen en slachtoffers overlijden altijd net, maar dan ook precies net voor ze de naam van de dader kunnen noemen.

Via Drop.io is het hoorspel on mijn blog gekomen. Om het te beluisteren klik je hieronder op de "Play" knop. Dat het kan. Het blijft mooi.

Discover Simple, Private Sharing at Drop.io

4 opmerkingen:

Mariandoet23dingen zei

mijn god wat erg.. heb je 'm zelf helemaal geluisterd?

maar wel heel mooi progje!

Ton de Kruyff zei

Het is nog erger, ik kon het al (en de andere afleveringen ook)(en nog wat andere series)

Unknown zei

Een beetje een Paulus de Boskaboutergevoel. Bijzonder en leuk gevonden. Ook leuk dat dat nog terug te vinden is.

Ton de Kruyff zei

Paulus staat ook ook op Archive. Maar die had ik al op een oud flexi discje. Och, de tijd van grammofoonplaatjes.